De omstreden busbaan bij de Kalfjeslaan komt er niet. Eerder had wethouder Duco Stadig de bezwaren van omwonenden en van stadsdeel Zuideramstel tegen de 'vernieling van Reimersbeek' naast zich neergelegd: die busbaan moest en zou er komen.
by Ole Chavannes, 08 juli 2001
OP EEN VAN de vele spandoeken waarmee het dorpsstraatje Reimersbeek in Buitenveldert
al maanden is behangen, staat nog steeds met koeienletters: '118 bussen per dag
is levensgevaarlijk'. Zo'n 7200 handtekeningen zijn tegen de komst van buslijn
verzameld. De lakens kunnen nu de kast in; de geplande dubbele busbaan komt er
waarschijnlijk niet.
"Het buurtprotest werpt toch vruchten af," verzucht Dick de Kok opgelucht.
Buurtbewoners bellen voortdurend op om elkaar te feliciteren. "Het is zot
dat ze het ooit zo bedacht hebben. Maar we blijven voorzichtig."
Het college van b. en w. en de gemeenteraad zullen na de zomer een definitief
besluit nemen. Maar hoe dan ook betekent het verschuiving van de pijn, want
er móet een route worden gevonden om een derde busverbinding tussen
Amsterdam en Amstelveen aan te leggen. De nieuwe route zou een 'rijtijdwinst'
moeten opleveren van krap vijf minuten.
De investering bedraagt ongeveer tien miljoen gulden.
Reimersbeek, een lommerrijk straatje, had een drukke busroute van station
Zuid/WTC over de Kalfjeslaan naar de Laan van Kronenburg moeten worden. Elke
zeven minuten zou er een bus doorheen denderen.
Wethouder Duco Stadig (Openbare Ruimte, Verkeer) stuurde de straatbewoners
gisteren een brief: na lang onderzoek en vergaderen met onder meer zijn Amstelveense
collega Stevens was hij er dan toch uit: "Het ontwerpen van een verkeersveilige
situatie voor de combinatie van het langzame en het gemotoriseerde verkeer
levert in Reimersbeek problemen op."
De bewoners roepen dat echter al een jaar. Door het smalle straatje rijden
namelijk zestienhonderd fietsers per dag, om de hoek bevinden zich twee scholen
en aan de Amstelveense kant van de Kalfjeslaan is een verzorgingshuis voor
gehandicapten. Alle bomen zouden worden gekapt, parkeerplaatsen zouden verdwijnen.
Een busbaan van twaalf meter breed zou de historische Kalfjeslaan grondig
verpesten, vinden de actievoerders.
Stadigs voorganger Frank Köhler stelde vorig jaar het traject-Reimersbeek
voor, nadat 2450 protesthandtekeningen waren verzameld tegen het alternatief:
het A 3-tracé. Ooit zou hier de snelweg naar Rotterdam komen. Nu is
langs de straat Opveld een tachtig meter brede speelweide, waar volgens buurtbewoners
overigens zelden kinderen zijn. PvdA-gemeenteraadslid Egbert de Vries opperde
Reimersbeek, omdat er al een fietsbrug lag.
De bewoners van het A 3-tracé lijken het nu te hebben verloren van
de 'Reimersbeekers'. Stadig stelt in zijn brief dat het tracé toch weer
een optie is.
"Belachelijk," reageert een bewoonster woonachtig aan de speelweide. "Bussen
zijn sowieso uit de tijd. De Kalfjeslaan is een ecolint. Daarom moet die hele
busbaan er niet komen," stelt zij.
Volgens Maartje Nierop Groot, penningmeester van het buurtcomité Reimersbeek,
wilden de Reimersbeekers wel samenwerken met de naastgelegen buurt, omdat ze
allemaal de groene Kalfjeslaan willen behouden.
"De anderen wilden niet samenwerken. Ze dachten dat ze gewonnen hadden, maar
juichten te vroeg," aldus Nierop Groot. Het buurtcomité zette de drukbezochte
website www.kalfjeslaan.nl op, wat sterk heeft bijgedragen aan de duizenden
handtekeningen.
De hele buurt heeft liever geen enkele bovengrondse busbaan. Er zijn plannen
om metrolijn 51 over de Buitenveldertselaan ondergronds te maken, omdat er
veel dodelijke ongelukken gebeuren op de kruisingen. De bus kan dan net zo
goed onder de grond, redeneren de bewoners. Volgens de gemeente zijn de kosten
echter veel te hoog.
In september of oktober moet de knoop worden doorgehakt. Er is haast bij,
omdat de busbaan een grootstedelijk project is en omdat met de bouw moet zijn
begonnen vóór november, wil Amsterdam nog in aanmerking komen
voor miljoenensubsidies uit Den Haag.
Er is één voordeel aan vrijwillig honderden uren stoppen in
zo'n protestactie, stelt Nierop Groot: "De 23 gezinnen in Reimersbeek kennen
elkaar nu allemaal bij de voornaam. Het is echt gezelliger geworden hier. Misschien
moeten we nu maar samen op straat een borreltje gaan drinken op de goede afloop."