Kapitein schip met asbest aangehouden
De Mexicaanse kapitein A. A. (39) van de in Amsterdam-Noord liggende asbesttanker Otapan is vanmorgen na verhoor in bewaring gesteld. Hem wordt het in gevaar brengen van de volksgezondheid en het milieu ten laste gelegd. Afgezien van twee officieren, die adviseren bij de sanering van de Otapan, keren de overige bemanningsleden vandaag terug naar Mexico.
by Ole Chavannes, 03 juli 2001

AMSTERDAM - Vanmorgen is begonnen met de maanden durende sanering. De Otapan ligt aan de kade van scheepswerf Shipdock. De
eigenaar van het schip, de Mexicaanse rederij Navimin, draait op voor de kosten, omdat het ministerie van Vrom uitgaat van het
principe: de vervuiler betaalt.

De dubbelwandige chemicali?ntanker Otapan is in 1965 op de Rotterdamse scheepswerf Verolme gebouwd. Inmiddels bestaat deze
werf niet meer.

De matrozen begonnen drie weken geleden zelf de 26 ton bruin asbest aan boord te verwijderen. De Otapan ligt al meer dan twee
jaar werkeloos aan de kade. Kort geleden zou er echter weer een opdracht zijn geweest voor de 168 meter lange tanker: het
vervoeren van een partij zwavel tussen de Verenigde Staten en Mexico. Hiervoor moesten de tanks van het schip opnieuw van
isolatiemateriaal worden voorzien, om aan Amerikaanse veiligheidseisen te voldoen.

Shipdock nu met twee 'ellendige schepen'

Het oude asbest zou langzaam aan het verbrokkelen zijn. De rederij vroeg offertes van Nederlandse asbestverwijderingsbedrijven
op, maar schrok zo van het prijskaartje, dat de bemanning zelf aan de levensgevaarlijke 'reparatie' werd gezet. Na
verwijdering van het asbesthoudend materiaal zou in een Poolse werf de reparatie worden voltooid om het sterk ontvlambare
zwavel te kunnen gaan vervoeren.

Naast de Otapan ligt nog een 'probleemboot', de Sandrien. In februari hielden dezelfde milieu-inspecteurs van Vrom deze oranje
tanker aan, omdat die veel asbest en andere gevaarlijke stoffen bevat. Het ministerie heeft sterke aanwijzingen dat de
Sandrien voor sloop naar India zou vertrekken. Op het strand van Alang in India worden per jaar honderden tankers afgebroken
op een manier die onverantwoord is voor het milieu en de slopers zelf.

Vervoer van toxische stoffen, zoals asbest, is volgens Europese reglementen verboden, maar het is de eerste keer ter wereld
dat een overheid ook werkelijk beslag legt op een tanker om deze reden. De Indiase eigenaar houdt vol dat zijn schip niet een
sloopschip is, maar nog gaat transporteren. Op 12 juli komt deze zaak voor.

Volgens Marianne Harjono, gifexpert van Greenpeace Nederland, zou er een verband tussen de Sandrien en Otapan kunnen bestaan.
"Ik kan geen andere reden bedenken dan dat de eigenaar van de Otapan heeft bedacht dat schepen met asbest blijkbaar niet meer
de Amsterdamse haven uit komen en daarom ongemerkt van zijn asbest af wilde."

Directeur Ruud de Vlieger van Shipdock, die tot zijn grote frustratie ineens twee 'van die ellendige schepen' in zijn werf
heeft liggen, denkt dat het simpeler ligt: "Die Otapan kon eindelijk weer werk krijgen en de rederij dacht in de tussentijd
haar bemanning goed aan het werk te houden op deze manier. Van de Sandrien weten ze niets af."

contact home news photo video article cartoon archive links react