Sanering asbesttanker begint in opdracht rijk
De sanering van de chemicali?ntanker Otapan in Amsterdam-Noord begint maandag. In opdracht van het rijk gaat een gespecialiseerd bedrijf de 26 ton asbesthoudend materiaal verwijderen. De operatie, die enige maanden duurt, kost ongeveer een miljoen gulden, te betalen door de eigenaar.
by Ole Chavannes, 07 juli 2001

AMSTERDAM - De sanering van de Mexicaanse tanker heeft vertraging opgelopen, omdat het ministerie aanvankelijk wachtte op een
bankgarantie van de rederij. Gistermiddag besloot Milieuminister Pronk anders: de eigenaar wordt gedwongen op termijn te
betalen. De kapitein zit sinds dinsdag vast en is enkele malen verhoord. Hij wordt onder meer beschuldigd van het moedwillig
in gevaar brengen van de volksgezondheid, waar een maximumstraf van vijftien jaar op staat.

Onder bewoners van het aangrenzende Tuindorp-Oostzaan is grote onrust ontstaan. Het stadsdeel had hun per brief laten weten
dat de sanering van bruin asbest, dat in drieduizend zakken op het dek ligt, vorige week al zou beginnen. Uit luchtmetingen is
vorige week al gebleken dat geen gevaar dreigt voor de buurt.

"Ik snap er niks meer van," zegt een zwaar ademende man in de Kotteraarstraat, vijfhonderd meter van de tanker. Hij heeft
vroeger in de haven gewerkt en zat tot vorige week vaak op een bankje naast de Otapan te vissen. "Eerst moesten we oppassen
voor de lucht, omdat er asbest in zou zitten en nu is het weer niet gevaarlijk. Maar van schoonmaken zie ik ook niks. Je kan
gewoon naast die boot lopen."

De oude havenarbeider, die zijn naam niet in de krant wil, wordt toevallig morgen opgenomen in het ziekenhuis voor
longproblemen. "Ik heb vroeger wel in machinekamers gestaan waar het sneeuwde van het asbeststof. Ik ben helemaal van slag."

Bedrijven rond de insteekhaven waar het schip ligt, zijn uiterst negatief over de gang van zaken. "We kregen pas gisteren een
brief van het stadsdeel, waarin staat dat ze deze week beginnen met saneren. Niets van waar. Dat kan toch niet," stelt Ed
Sommer, manager van SGB Holland.

"Ik vind het onwaarschijnlijk dat in de omgeving geen asbest terecht is gekomen. Die bemanning heeft zelf die brokken asbest
eruit gesloopt. Het is stikheet in zo'n boot. Je zet dan alle luiken open. Ik geloof niet dat er geen gevaar voor ons
bestaat."

Het roddelcircuit draait in de buurt inmiddels op volle toeren. Drie maanden geleden zouden al 'mannen in witte pakken' op de
boot zijn gezien. John Perry, een onderhoudsmonteur die in een bedrijf naast de tanker werkt, vindt het maar vreemd. "Ik zag
zes weken geleden al vuilniszakken op het dek liggen. Het schip ligt hier al meer dan twee jaar. Nu loop ik er maar met een
grote boog omheen."

Vorig jaar overleden driehonderd mensen aan de gevolgen van asbest. In Nederland is gebruik van asbest pas sinds 1993
verboden. Het duurt gemiddeld 35 jaar voordat ziekten die het gevolg zijn van contact met asbest zich openbaren.

Naar schatting vijftigduizend Nederlanders, met name industrie- en havenarbeiders, hebben zo een dodelijke ziekte opgelopen.

Het aantal slachtoffers neemt jaarlijks toe en zal pas na 2018 afnemen. Grootste kostenpost is het verwijderen van asbest uit
gebouwen.

contact home news photo video article cartoon archive links react